Redigeret: 23. oktober 2019
Først skal du undersøge om der er tale om akkuboremaskiner. Hvis værktøjet har en ledning, er det næppe farligt gods. Hvis der derimod sidder et batteri på boremaskinen, eller der ligger et løst batteri i kufferten ved siden af boremaskinen, så er det garanteret et lithiumionbatteri, og så skal du sende det efter SP 188.
Batterierne skal være 38.3 godkendte og må ikke være defekte.
En forsendelse til Tyskland kan godt skulle sejle noget af vejen afhængig af ruten, der vælges. Heldigvis er kravene til håndtering identiske påvej og sø, så det gør ikke så meget i denne forbindelse.
Hvis boremaskinerne ligger i hver sin værktøjskuffert, er det i udgangspunktet rigtig fint. Såfremt batteriet ikke sidder monteret på boremaskinen, eller hvis der ligger et løst reservebatteri i kufferten, så skal disse løse batterier pakkes i fx en plastpose først (sådan står der faktisk i reglerne), og så tilbage på plads i kufferten.
Nu kan kufferterne i virkeligheden sendes som de er, men når der nu er tale om to boremaskiner til samme modtager, vil man nok foretrække at putte begge værktøjskufferter i en papkasse, og sende som et kolli i stedet.
Denne forsendelse kan sendes afsted uden lithiummærket, men kun såfremt der er ikke er løse reservebatterier i kufferten, og kun når der er maksimalt 2 kolli hver indeholdende en enkelt eller to boremaskiner.
I alle andre tilfælde fx, hvis der er flere kolli, eller løse batterier i kufferten, eller tre boremaskiner i en kasse, skal man forsyne kassen med lithiumbatterimærket i varianten “UN 3481” med passende telefonnummer.
Hvis man alligevel vælger at sætte lithiummærket på et kolli med een boremaskine med påmonteret batteri (det må man gerne) skal stå ”UN 3481”, fordi der nu sendes lithiumbatterier i udstyr eller lithiumbatterier pakket med udstyr. Der skal også stå et telefonnummer til en person, der har kendskab til pakken og kan rådgive om håndteringen skulle der opstå problemer.