ADR reglerne for fyrværkeriTransport af fyrværkeri – hvad siger ADR reglerne i 2025?

December nærmer sig, og for mange betyder det forberedelser til jul og nytårsaften. For os, der arbejder med farligt gods, betyder det også fokus på transport af fyrværkeri – altså eksplosiver i ADR klasse 1. For virksomheder og transportører gælder skrappe krav – ikke blot ADR-konventionen, men også den nye danske bekendtgørelse nr. 915 af 26. juni 2025 om vejtransport af farligt gods. Reglerne er skrappe og kontrollen ligeså, og det er der en god grund til. Fyrværkeri er ikke bare fest og farver – det er et eksplosivt produkt, der skal håndteres med omtanke, både når det pakkes, opbevares og transporteres.

Som ADR-sikkerhedsrådgiver vil jeg her give et samlet overblik over de vigtigste regler, du skal kende, hvis du beskæftiger dig med vejtransport af fyrværkeri i Danmark.

Disclaimer:
Denne artikel handler om erhvervsmæssig transport af fyrværkeri beregnet til detailsalg (konsumfyrværkeri og helårsfyrværkeri). Den dækker ikke reglerne for professionelt fyrværkeri anvendt af autoriserede fyrværkere ved fyrværkerishows eller privatpersoners transport af fyrværkeri til eget brug. Den dækker heller ikke kravene ved søfragt eller luftfragt.

Artiklen er tænkt som en generel introduktion og kan ikke erstatte de gældende love, bekendtgørelser og ADR-regler. Indholdet er ikke udtømmende, og det anbefales altid at konsultere den officielle lovgivning eller en kompetent rådgiver for at sikre korrekt efterlevelse af reglerne.

Bemærk også, at ved transport af farligt gods herunder fyrværkeri over frimængden i ADR er det et krav, at virksomheden har tilknyttet en ADR-sikkerhedsrådgiver, som kan vejlede om korrekt håndtering, dokumentation og procedurer. Kontakt os gerne for en snak om kravene og et konkret tilbud på virke som ekstern sikkerhedsrådgiver.

Andre regler

  • BEK nr 1799 af 09/09/2021: Bekendtgørelse om krav til fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler
  • BEK nr 1798 af 09/09/2021: Bekendtgørelse om indførsel, fremstilling, opbevaring, overdragelse, erhvervelse og anvendelse af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler

Der er MANGE regler for transport, opbevaring og anvendelse af fyrværkeri! Du kan orientere dig om reglerne for privates anvendelse på https://www.borger.dk/kultur-og-fritid/Fyrvaerkeri

Du må fx kun bruge fyrværkeri 31. december og 1. januar, og det må kun sælges i butikkerne fra 15. december til 31. december.

Det er ulovligt at sælge fyrværkeri til unge under 18 år dog på n ær såkaldt helårsfyrværkeri (typisk knaldperler, bordbomber etc.), der også må sælges til personer mellem 15 og 18 år.

Som privat må du højst transportere 5 kg krudt, også kaldet ”Netto Eksplosivstof Mængde” (NEM). På fyrværkeriet kan du læse indholdet af NEM, inden du køber det. Denne begrænsning er indført for at mindske risikoen ved transport af fyrværkeri. Du må ligeledes højst opbevare 5 kg krudt (NEM) hjemme.

Klassificering

Fyrværkeri er klassificeret i ADR klasse 1 (eksplosiver). Klassificeringen kan være fx 1.3G, 1.4G eller 1.4S, alt efter typen af fyrværkeri.

Konsumfyrværkeri vil bære UN numrene UN 0335, UN 0336 eller UN 0337.

Klasse 1 er inddelt i underklasser (for fyrværkeri i bred forstand herunder også professionelt fyrværkeri 1.1, 1.2,1.3 eller 1.4) og forenelighedsgrupper (fyrværkeri altid ”G” eller ”S”), hvor 1.3G er det kraftigste – 1.4G indeholder mindre krudt og 1.4S er det mindst kraftige.

Det er Sikkerhedsstyrelsen, som er den kompetente myndighed for klassificering af fyrværkeri i henhold til ADR. Det fremgår af Bekendtgørelsens §23 stk. 3.

Fyrværkeri SKAL være godkendt af en kompetent myndighed for lovligt at kunne transporteres.

 

Emballering

  • Fyrværkeri skal emballeres efter P135, hvilket indebærer UN-godkendte kolli, som skal være korrekt og forsvarligt lukkede.
  • Da der næsten altid anvendes papkasser gælder for disse, at UN-koden skal indeholde tegnene ”4G”, da det er tegnet på godkendt papkasse-emballage
  • Der gælder særlige krav til emballagen som beskrevet i ADR 4.1.5 fx stablingsegnet, mindst Y-mærket, brug af indvendige emballager, beslag og stødabsorberende materiale i kolli for at sikre, at de eksplosive stoffer eller genstande ikke spredes i den ydre emballage under normale transportforhold. Det skal sikres, at metalkomponenter i genstande ikke kan komme i kontakt med metalemballager.
  • Godkendt emballage skal altid lukkes på samme måde som producenten gjorde da de blev testet dvs. Ofte er der krav om anvendelse af fiberforstærket tape af en vis bredde og tapet på en bestemt måde.
  • Fugtig emballage eller papkasser, der på anden vis har taget skade, så de ikke fremstår som nye, må ikke anvendes!
  • Hvis kolliet er anbrudt, må det kun genbruges til returtransport, hvis emballagen fortsat er i god stand og kan lukkes og forsegle forsvarligt. Hvis emballagen skønnes uegnet (f.eks. mekanisk beskadiget), må man ikke bruge den.
  • Du må gerne sammenpakke UN 0335, UN 0336 og UN 0337 jf. MP24 og der er ingen særlige vægtgrænser, men den godkendte emballages max vægt skal overholdes, og der skal tages højde for en mulig ændring af kollienes klassifikation i henhold til ADR 2.2.1.1.

 

Mærkning af kolli

Hvert kolli skal være korrekt og tydeligt mærket med følgende

  • UN-godkendelsen (fortrykt) ex ”(UN) 4G/Y30/S/25/CN/……….”
  • UN-nummer og godsbetegnelse på engelsk fx ”UN 0336 FIREWORKS”
  • Hvert kolli skal bære den korrekte fareseddel i str. 10×10 cm (husk den korrekte forenelighedsgruppe skal også fremgå)
  • Bruttovægt (hele kolliets vægt inkl. kasse og indhold)
  • Nettovægt (alt undtagen den udvendige kasse)
  • NEM-vægt (den rene krudtmængde – Net Explosive Mass)
  • Vær opmærksom på øvrige regelsæts krav (ex CLP eller https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1799) fx CE-mærkning

Vi ser desværre en masse fejlmærkede emballager når det gælder fyrværkeri. Det er især udformningen af faresedlen, der volder problemer..

Bemærk også, at hvis du medbringer udstillingsartikler, så må disse ikke indeholde krudt og skal på salgsstedet tydeligt være mærket f.eks. ”dummy” eller ”attrap” (BEK nr 1798 af 09/09/2021 bilag 1)

 

Overpack

De almindelige overpack regler gælder også for klasse, så hvis du fx folierer en palle med sort folie, skal alle kasserne fortsat være korrekt opmærkede, og så skal du gentage denne mærkning udenpå den sorte folie, så man kan se hvad der er nedenunder. Hertil skal du desuden mærke med ”OVERPACK”.

 

Frimængdekørsel

Frimængden er udtryk for den samlede last på bilen. Hvis denne kan holdes uden 1.000 point, og transportdokumentet indeholder en opgørelse over disse point fordelt per transportkategori og samlet, er der færre krav til transporten.

  • 3G: 20 kg NEM-vægt (transportkategori 1) NEM-vægt ganges med faktor 50
  • 4G: 333 kg NEM-vægt (transportkategori 2) NEM-vægt ganges med faktor 3
  • 4S: ubegrænset NEM-vægt (transportkategori 4) NEM-vægt ganges med faktor 0

Det er yderst vigtigt at huske, at selvom man kører efter frimængdereglerne gælder en masse af reglerne fortsat – fx at alle kolli skal være godkendte, opmærkede og man skal have transportdokument med i bilen.

Godkendelse af køretøj

Mange tror fejlagtigt, at køretøjer altid skal være EX godkendte for at transportere klasse 1 herunder fyrværkeri, men der er faktisk undtagelser.

Godkendelse som EX-II- eller EX-III-køretøj er krævet i disse tilfælde:

Gælder alle køretøjer, der transporterer fyrværkeri, samt trækkende køretøj til sættevogn

  • 3G: max. 5000 kg NEM på et EX-II-køretøj – mellem 5000-16000 kg kræver EX-III
  • 4G: Max 3000 kg NEM på ét køretøj eller op til 4000 kg NEM på vogntog: ingen godkendelse – hvis mere: EX-II
  • 4S: kræver ingen godkendelse uanset mængde.
  • Frimængdetransport kræver ikke EX-godkendelse

EX-køretøjer skal godkendes hvert år (9.1.3.4) og ”Originalen skal medbringe originalen” dvs. den originale godkendelsesattest i bilen.

 

Læsning og lastsikring af køretøj

Fyrværkeri må ikke transporteres på åbne køretøjer.

Læssefladen skal rengøres omhyggeligt inden læsning. Enhver form for ild inkl. rygning, er forbudt i eller på eller i nærheden af køretøjet. Motoren skal være standset under af- og pålæsning.

Alt gods skal være fastgjort, så det ikke kan forskubbe sig under normale kørselsforhold herunder katastrofe-opbremsninger og undvigemanøvrer.

Lastsikringen skal ske med ”egnede midler”, så at kolli ikke beskadiges eller deformeres!

Ved transport af fyrværkeri må der ikke medtages andet farligt gods! Dog med den lille undtagelse, at andet gods pakket som LQ (begrænset mængde) fx spraydåser må læsses med 1.4G eller 1.4S – men altså IKKE 1.3G. Så i praksis er det meget ofte helt forbudt at have andre varer med end det egentlige fyrværkeri!

 

Mærkning af køretøj

Når du transporterer fyrværkeri, er det ikke nok at pakke og læsse korrekt – selve køretøjet skal også være mærket (med mindre du kører efter frimængdereglerne):

  • Orange skilte foran og bag på køretøjet. Størrelse 30×40 cm (med mindre der ikke er plads så er 12×30 cm tilladt). De skal være af metal og monteres så de er skruet fast i noget metal på bilen.
  • Faresedler mindst str. 25×25 cm på begge sider og bagpå bilen. Disse behøver ikke være brandbestandige, så klistermærker eller magnetfolie er ok. Fastmonterede er selvfølgelig også ok. Faresedlen skal vise den farligste underklasse indeholdt i lasten (1.3 er farligere end 1.4). Hvis du fx kører med 1.3G, 1.4G og 1.4S skal faresedlerne udenpå bilen være af typen ”1.3”. Kører du med 1.3G og 1.4G skal bilens være 1.3G. Ved 1.4G og 1.4S mærkes med 1.4

Hvis du kun har 1.4S i bilen er der ikke krav om faresedler på bilen. 1.4S har også ubegrænset frimængde, så ofte vil man vælge at køre den efter frimængdereglerne, hvor der ikke er krav om orange skilte heller.

ADR udstyr på bilen

Når der transporteres over frimængden skal følgende udstyr være på bilen ved transport af fyrværkeri

  • Stopklods
  • 2 ”advarselstrekanter”
  • Refleksvest, gnistfri lygte, handsker, briller (1 per person af alle disse ting)
  • 2 ildslukkere (fastmonterede, beskyttede mod vind og vejr, samt eftersete og godkendte og af passende størrelse jf. ADR 8.1.4)

 

Uddannelse af chauffører og hjælpere

  • Chaufføren skal have et gyldigt ADR-bevis, inklusive det særlige kursus for klasse 1 (eksplosiver). Udannelsen finder typisk sted i AMU-regi eller på DEKRA
  • Ved transport af klasse 1 kræves et specialkursus i eksplosiver, ud over det almindelige ADR grundkursus.
  • Hjælpere og andre personer, der deltager i læsning eller aflæsning, skal have 1.3 uddannelse i forhold til håndtering af eksplosiver.
  • Virksomheden har ansvar for, at alle involverede er uddannet og instrueret korrekt.
  • Der må ALDRIG medbringes passagerer når der køres med fyrværkeri (kun hjælpere med uddannelse og en jobfunktion)

 

Transportdokumentet og øvrige papirer

Transportdokument

Det er afsender, der bærer ansvaret for at udfylde transportdokumentet. Udover alle de normale krav til transportdokumentet, kræver fyrværkeri lidt ekstra oplysninger:

  • Samlet mængde NEM-vægt opgjort for hvert forskelligt UN-nummer.
  • Samlet mængde NEM-vægt for alle UN-numrene tilsammen
  • Ved sammenpakning af forskellige Un-numre i samme kolli skal det fremgå af transportdokumentet (se ADR 5.4.1.2.1)
  • ”Klassificering af fyrværkeri foretaget af den kompetente myndighed i XX med fyrværkerireferencen XX/YYZZZZ” skal anføres. (XX = landekode, f.eks. DK eller D, YY = den kompetente myndighed, f.eks. SIK eller BAM, ZZZZ = entydig seriereference.)

Det er chaufførens ansvar at kontrollere at transportdokumentet matcher de varer, der læsses på bilen.

Øvrige papirer

  • Klassificeringsgodkendelsesattesten (”SP645-dokument”) behøves ikke medbringes, men skal være tilgængelig for kontrol. Attesten skal være på afsenderlandets sprog.
  • Skriftlige anvisninger (sikkerhedskort) skal også medbringes og være lettilgængelige i førerkabinen
  • ADR-bevis (personligt certifikat) til chaufføren og kørekort.
  • Godkendelsesattest (papir med ”lyserød stribe”) for køretøjet

Husk, at politiet kontrollerer intensivt i december, når fyrværkeriet ruller ud til butikker og lagre. Mangler der papirer, eller er bilen ikke korrekt udstyret, kan det give både bøder og standsning af transporten.

Returtransport af usolgt fyrværkeri

Når fyrværkersalget ophører, skal resterende varer ofte bringes tilbage til lager eller producent. Der gælder her de samme krav som ved udgående transport – det er ikke en simpel “let returtransport”:

  • Alle papirer og dokumentation skal være på plads.
  • Fyrværkeriet skal pakkes korrekt også selvom de oprindelige emballager har været anbrudt eller taget skade
  • Som udgangspunkt er oprindelig modtager nu afsender med mindre ansvaret på forhånd kontraktligt er aftalt til at være den oprindelige afsenders ansvar.
  • Afsender skal have tilknyttet sikkerhedsrådgiver ved transport over frimængden.
  •  Pakker og læsser skal være kap. 1.3-uddannede.
  • Køretøj, chauffør og udstyr skal opfylde de samme krav som før.

Returtransport er ofte et område, hvor virksomheder kan komme til at overse detaljer, fordi fokus mest rettes mod distributionen ud til salgsstederne – men myndighederne betragter hjemtransporten som lige så vigtig i sikkerhedshensyn.

FAQ – Ofte stillede spørgsmål om transport af fyrværkeri

Må jeg sende fyrværkeri med posten eller GLS?

Nej, transporten ved salg fra webshops eller postordre til kunder skal fortsat ske efter farligt gods reglerne. Post Nord og GLS transporterer ikke fyrværkeri – det kræver en fragtmand eller egen distribution. Køb fra webshops i udlandet vil næsten altid være ulovligt.

Hvordan sender jeg fyrværkeri til Grønland?

Farligt gods der skal med skib eller fly er omfattet af tilsvarende og typisk endnu mere restriktive regler end transport af vej. Konkret skal du efterleve IMDG-kodens regler for forsendelse som søfragt. Tag kontakt til rederiet eller os før du sender noget afsted.

Kan jeg sende fyrværkeri som begrænset mængde/LQ?

Nej, fyrværkeri kan ikke sendes som LQ.

Er jeg ikke fritaget hvis jeg kører med under frimængden for fyrværkeri?

Nej, ”frimængden” er en dårlig betegnelse. Det eneste du er fritaget for er særlige krav om sikkerhedsrådgiver, særligt udstyr på bilen og en større uddannelse. Du skal fortsat pakke og mærke kolli, lave transportdokument, have ildslukker i bilen og 1.3 uddannelse mm.

Må bilen bruges som rullende lager?

Det spørgsmål dukker typisk op når afstanden til hovedlageret er stor og salgsstederne måske ikke har plads til at modtage større leverancer samme dag. Svaret er klart: Nej, ikke som egentligt lager.

  • Modtager må ikke uden tvingende grund udsætte modtagelsen af godset (1.4.2.3.1), men må dog gerne have flere bestillinger med på samme transport, men med forskellige leveringstidspunkter.
  • Midlertidig opbevaring i køretøjet kan kun forekomme som en del af normal transport (fx under pause, parkering under route) – ikke som etableret lager.
  • Hvis man bruger køretøjer som lager over en længere periode, falder man uden for transportreglerne og ind under kravene for oplag af fyrværkeri (som typisk har langt strengere krav til brandafstande, godkendelser, sikringsforhold m.v.).

I teorien er det altså forbudt, men små afvigelser må nok accepteres i praksis. En midlertidig afbrydelse af transporten er fx OK, men den skal være nødvendig (køre-/hviletid, omlæsning m.v.). Ved omlæsning skal fyrværkeriet holdes på hjul – hvis det midlertidigt placeres på lager, betragtes det som oplag. Chaufføren må ikke åbne kolli (7.5.7.5) og skal derfor tage en anden ”ansvars-kasket” på, hvis vedkommende hjælper til hermed. Køretøjet må ikke efterlades uden opsyn.

 

Konklusion

Brug af AI

Pas på med at stole for meget på AI – selv, hvis du prompter meget specifikt og uploader dokumenter som fx ADR onventionen og bekendtgørelsen, kommer der (09/2025) fortsat fejl.

Her fx omkring mærkning af kolli med konsumfyrværkeri.

 

Afslutning

Transport af fyrværkeri er ikke noget, man bare gør. Det kræver korrekt uddannelse, korrekt mærkning og det rigtige udstyr – og en virksomhed, der har styr på sine sikkerhedsprocedurer.

Hos Teamwork Solutions rådgiver vi løbende virksomheder, der arbejder med transport af farligt gods, herunder klasse 1. Har du brug for en ekstern sikkerhedsrådgiver, en gennemgang af jeres procedurer eller en opdatering på uddannelsessiden, er du altid velkommen til at tage fat i os for en uforpligtende snak.