Rygtet har cirkuleret nogle dage, men nu skulle den være god nok.

IATA slækker på kravet til faresedlernes layout – ikke generelt, men specifikt kravet om den min. 2 mm brede sorte linje på faresedlerne. Dette krav blev introduceret i de forskellige regelsæt for et par år siden, men med en udfasnings-ordning, så man frem til 1. januar i år fortsat kunne anvende de ‘gamle’ faresedler med en tyndere sort linje.

Der skete så det, at overgangsordningen i sidste time blev forlænget i ADR, så det ved vejtransport under ADR fortsat var tilladt at anvende de gamle faresedler. Det har skabt til forvirring hos mange parter, og nu har IATA så valgt at ‘tolke’ bredden af den sorte linje som en tilladt ‘minor variation’ i designet af faresedlerne.

Paul Horner fra ‘Dangerous Goods Standards’ under IATA, der er ‘The Man’ når det kommer til fortolkninger har udtalt følgende:

“As it is now well documented that the UN Subcommittee and the ICAO Dangerous Goods Panel have determined that the thickness of the line on hazard labels has no bearing on safety, and the provisions in the ICAO Technical Instructions and IATA DGR will formally remove reference to the thickness of the line on hazard labels with effect 1 January 2019, please find attached a guidance document advising that the dangerous goods acceptance check should not consider the thickness of the line.

Please distribute this guidance to your contact as you see fit. This document will be posted on the IATA website and also on the DG Community.”

Kravet bliver fjernet fra næste år, og i nedenstående dokument kan læses, at man i 2018 kan få lov at anvende faresedler med både tynd og tyk sort streg til luftfragt forsendelser. Alle øvrige krav, der måtte være til designet, størrelsen og placeringen er uændret (for god ordens skyld, ok!)

IATA Guidance Document

OBS: IMDG-koden står dermed tilbage som eneste regelsæt, der følger de skærpede regler og kræver faresedler af nyt layout. Alle de faresedler, du foinder i vors webshop er af det nye layout, og egnet til søfragt, så du ikke skal bekymre dig om det nu er den ene eller anden variant etiket.

Similar Posts