Indledning
I denne tredje artikel i en mindre serie kan du lære om 2018 reglerne for luftfragt af små lithiumbatterier efter undtagelsesbestemmelserne i ICAI/IATA.
I første artikel introducerede vi nogle definitioner og termer, der anvendes i transportreglerne, og lidt baggrundsinfo om, hvorfor disse batterier betragtes som farligt gods. I anden artikel gik snakken på transport af disse småbatterier til søs og med eksempler på forskellige typer forsendelser. I denne artikel fortsætter vi transporten og bevæger os op i luften. Fokus er fortsat på småbatterierne, men nu bliver det alligevel besværligt, for der er mange specialtilfælde at holde styr på.
Hvis du følger med på siden (tilmeld dig gerne nyhedsbrevet) kan du snart læse flere artikler om reglerne for at sende lithiumbatterier som luftfragt, og hvilke krav, der stilles til forsendelse af batteridrevne køretøjer, forskelligt andet udstyr indeholdende lithiumbatterier og hvordan man sender de store batterier, der kræver uddannelse. Disse artikler kommer snart og vil også rumme forskellige eksempler på konkrete forsendelser.
OBS: Reglerne ændres løbende og de forskellige flyselskaber kan også ændre procedure for, hvad de ønsker at transportere. Det er altid dit ansvar som afsender at efterleve gældende regler! Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for vejleding og assistance i forbindelse med transport af et produkt.
Småbatterier
Ved luftfragt er det også muligt at sende småbatterier (se definitionen i de tidligere artikler) mere lempeligt. Grænserne for, hvornår et batteri regnes blandt de undtagne batterier eller populært ’småbatterier’ er helt lig vej- og søtransport:
- Lithiumion-celler må maksimalt være på 20 Wh
- Lithiumion-batterier må maksimalt være på 100 Wh
- Lithiummetal-celler må maksimalt indeholde 1 g lithium
- Lithiummetal-batterier må maksimalt indeholde 2 g lithium
Grundlæggende krav
Følgende gælder alle luftfragt forsendelser af småbatterier
- Defekte eller beskadigede batterier må aldrig sendes med fly
- Batteridrevet udstyr skal være beskyttet mod utilsigtet aktivering
- Batterier skal beskyttes mod kortslutning
- Alle batterier skal være 38.3 godkendte
- Der skal være tale om småbatterier som defineret tidligere.
- Passende instruktion
- Indberetning af uheld og hændelser
Instruktion ved luftfragt af småbatterier
Ved luftfragt strammes reglerne en del også for forsendelse af småbatterier.
Nu skal alle personer, der på en eller anden måde er med til at pakke småbatterierne eller booke transport af dem og lignende, have modtaget ”adequate instruction on these requirements commensurate with their responsibilities”.
IATA skriver selv, at en passende instruktion som minimum bør omfatte:
- Classification of lithium batteries being shipped.
- Documentation of procedures applied to lithium batteries being shipped
- Written work instructions or other documentation, including automated controls
- Review and understanding of documented procedures as applicable to the job function.
- Instruction records including date(s) for all employees.
- Refresher instructions provided at a minimum every two years or as the documented instructions are revised or regulations are changed
- Reverse logistics, including transport mode and applicable prohibitions.
Instruktionen skal altså udarbejdes og foretages med afsæt i virksomhedens egne produkter og procedurer.
Vi kan tilbyde at afvikle et kort kursus på jeres virksomhed, hvor vi redegør for definitioner og klassificering med udgangspunkt i jeres varer, og hjælper også gerne med at udarbejde arbejdsinstrukser og dokumentere procedurerne. Kontakt os, og så finder vi en løsning, der passer til jeres behov!
Mærkning
Til luftfragt af undtagne batterier anvendes samme etiket som ved vej- og søtransport. Dog er der krav om yderligere mærkning, se nedenstående.
Bemærk ved luftfragt bør højden på UN-nummeret være mindst 12 mm gældende fra 1. januar 2018.
Luftpost
Med mindre nationale regler forbyder det, kan småbatterier i udstyr sendes som luftpost under følgende forudsætninger:
- Der må kun være tale om lithiumbatterier monteret i udstyr
- De skal være emballeret efter Section II i enten PI 967 eller PI 970 (se herunder)
- Der må maksimalt være fire celler eller to batterier per pakke
Luftfragt af løse småbatterier
Løse småbatterier af skal pakkes og sendes efter pakkeinstruktion 965 Section II (lithiumion) eller pakkeinstruktion 968 Section II (lithiummetal). Disse er meget lig hinanden, og gennemgås herunder
Der stilles følgende krav
- Restriktioner på konsolideringer (’speditør-ting’)
Alle batterier skal emballeres i en indvendig emballage, der helt omslutter batteriet. Disse indvendige emballager skal dernæst pakkes i en kraftig, stiv udvendig emballage ex en papkasse. Hver færdig pakke skal kunne bestå en faldtest fra 1,2 meters uden, at der sker skade på batterier, og uden at disse forskubber sig og uden, at pakken går i stykker.
Eksempel på egnet emballage vil være små gaveæsker med en powerbank i hver æske. Disse gaveæsker placeres i en god papkasse, der fyldes op med pakkefyld, så æskerne ikke kan bevæge sig, og papkassen lukkes med kraftig tape.
Vigtigt:
- Lithiumionbatterier må max være 30 % opladte (State of Charge, SoC)
- Der må være maksimalt 2 batterier i pakken (alternativt 8 celler, eller såfremt batteriernes er meget små (<2,7 Wh eller 0,3 gram lithiummetal), så må der være 2,5 kg i pakken)
- Du må kun sende 1 af sådanne pakker per forsendelse!
- Pakken skal med et fragtfly (CAO)
- Batterierne må ikke pakkes i samme udvendige emballage som andet farligt gods!
- Anvendes Overpack må der kun være 1 småbatteri-pakke i overpacken, og overpacken må heller ikke indeholde brandfarlige gasser, væsker eller stoffer, og heller ikke brandnærende stoffer eller eksplosiver. Husk, at alle andre typer farligt gods end disse småbatterier kræver en IATA uddannelse!
Pakken og eventuel Overpack skal mærkes med lithiummærket (enten UN 3480 eller UN 3090 afhængig af batteritypen), og Cargo Aircraft Only, og de skal om muligt sidde på samme side af kassen:
Når speditøren udfylder Air Way Bill (”fragtbrevet”) skal der i dette anføres et af følgende:
- “Lithium ion batteries in compliance with Section II of PI 965” og “Cargo Aircraft Only” eller “CAO”.
- “Lithium metal batteries in compliance with Section II of PI 968 og “Cargo Aircraft Only” eller “CAO”.
OBS: Rigtig mange flyselskaber ønsker ikke at transportere løse batterier pakket efter Section II. Det er dit ansvar som afsender at tjekke disse ’Operator variations’.
Eksempel
Hvis du ønsker at sende 3 powerbanks til samme kunde, så kan det ikke lade sig gøre på denne måde. I hvert fald ikke i samme forsendelse (en forsendelse skal forstås som samme modtager indleveret samme dag).
Den øvre grænse hedder 1 pakke indeholdende maksimalt 2 batterier per dag per modtager. 3 powerbanks til samme kunde skal fordeles på flere forsendelser dvs. over flere dage eller med forskellige selskaber. Eller som en ordinær farligt gods forsendelse, der kræver godkendte emballager og ikke mindst en IATA uddannelse!
Luftfragt af småbatterier sendt i eller med udstyr
Ved luftfragt skelnes mellem forsendelser, hvor småbatterierne sidder monteret i udstyret, og småbatterier, der medsendes udstyret, de er tiltænkt at drive.
Sådanne forsendelser er lidt lettere at have med at gøre i forhold til de løse batterier, men de skal fortsat pakkes efter særlige pakkeinstruktioner, mærkes op og det skal anføres i AWB’et, at der er tale om småbatterier.
Vi lukker denne artikel, men vender tilbage på et senere tidspunkt med eksempler på luftfragt af små lithiumbatterier i udstyr, eller sendt med udstyr.
Husk, du kan altid kontakte os, hvis du ønsker hjælp til en konkret forsendelse!
Tak, fordi du læste med! – hvad med at tilmelde dig vores nyhedsbrev, så du bliver holdt orienteret om nye regler?!